Roald Dahl – Princezna a pytlák

Princezna a pytlák - obal knihy

Když jsem byl naposled v knihkupectví, zaujalo mě tam pár nových titulů. Určitě to byl Obchodník se smrtí, kterého jsem si následně koupil. Dále to byly dvě nové knihy od Roalda Dahla – To sladké tajemství života (a jiné povídky) a Princezna a pytlák. Od Dahla jsem zatím četl pouze dvě knihy – vlastně dva soubory povídek – Velký samočinný větostroj  (a další povídky) a PřepínámVětostroj se mi líbil velmi a v Přepínám (jeho první dílo) bylo alespoň pár dobrých povídek, takže jsem si hned Princeznu a pytláka chtěl koupit. Překážkou mi ale byla cena – nechtělo se mi za 60 stran tak malého formátu dávat 200 Kč – takže jsem knihu odložil zpět a řekl si, že si jí raději půjčím v knihovně. A když už jsem tam (v knihovně) byl, tak jsem si rovnou půjčil další tři knihy od Dahla. Ale o nich někdy jindy.
Kniha – jestli se to takhle dá nazývat – obsahuje dvě povídky: „Princezna a pytlák“ a „Princezna Mammalia“. Obě budete mít přečtené maximálně za půl hodiny, protože je to opravdu malý formát stran (nejvíc mi to sedí k C6) a docela velká písmena. Navíc každá strana je popsaná asi tak do půlky (vertikálně). Je vidět, jak se vydavatelé snažili, aby kniha měla více než 20 stran, na kterých bych jí normálně odhadoval. 
První povídku (Princezna a pytlák) jsem přečetl za čtvrt hodiny. Vypráví příběh o Hengistovi, ošklivém, ale silném a hbitém mládenci, kterého se všechny ženy štítí a nebaví se s ním (právě kvůli jeho vzhledu). Hengist si ale brzy najde jinou zálibu, než koukat na děvčata. Čím dál častěji se vydává do lesa, nejdříve jen sledovat přírodu, později i lovit zvěř. Jednoho dne, když se vydá na lov, v lese uvidí princeznu z místního království. Nejprve chce vylézt ze stínu stromu, za kterým se schovává, ale pak si uvědomí, že princezna by – kdyby se jí ukázal – utekla. Za chvíli se mezi stromy vynoří kanec, kterého loví královská lovecká skupina, a řítí se přímo na princeznu. Hengist se rozeběhne za kancem, vyskočí a chytí ho za kly. Tím ho skolí na zem, a když se pak kanec snaží vstát, Hengist ho usmrtí. A co bude dál? To se zde už nedozvíte.
Druhou povídku jsem přečetl za 10 minut. Myslím, že má rozhodně lepší zápletku než první. Vypráví o princezně jménem Mammalia, která se jednoho dne probudí úplně proměněná, že se skoro nepozná v zrcadle. Z nijak pěkné dívky se najednou stala nádherná mladá dáma. Její život se hned mění, protože pro ní každý muž dělá, co jí vidí na očích. Mammalii se začíná moc, kterou nad muži má, čím dál víc líbit. Dojde to až tak daleko, že začne usilovat o život svého otce, aby získala jeho trůn. Ale znáte to pořekadlo: Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.
U obou povídek se mi líbí, že děj ubíhá tak rychle. Nevyskytuje se v nich zbytečně dlouhé popisování podrobností. Na druhou stranu je velká škoda, že jsou v knize jenom dvě, protože bych chtěl další povídky takového rázu. Takhle si knihu ani nejde pořádně užít. Naštěstí mám po ruce ještě další Dahlovy knihy, které jsou už podstatně delší. O nich vám napíšu později.
Hodnocení: 4/5
2 Responses to “Roald Dahl – Princezna a pytlák”


  1. 1 zabram 27. Říjen, 2008 (13:38)

    Jak se Princezna a pytlák líbil vám? Máte rád/a Roalda Dahla? Doporučte mi od něj něco! Díky za reakce.


  1. 1 Roald Dahl - Můj strýček Oswald « Zabr’am Trackback na 4. Listopad, 2008 (22:22)

Zanechat Odpověď

